Wydawnictwa

Menu

UWAGA

INFORMUJEMY, ŻE Z DNIEM 28.10.2017 NASZA KSIĘGARNIA STACJONARNA ZOSTANIE PRZENIESIONA. NOWY ADRES:

KSIĘGARNIA HISTORYCZNA
UL. CZERWONEGO KRZYŻA 4
00-377 WARSZAWA
(TELEFONY I ADRES e-mail BEZ ZMIAN)

PONOWNE OTWARCIE W NOWYM MIEJSCU NASTĄPI W DNIU 18.11.2017.

W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM ZAMÓWIENIA ZŁOŻONE W SKLEPIE INTERNETOWYM DO DNIA 27.10.2017 DO GODZ. 14:00 BĘDĄ WYSŁANE W PONIEDZIAŁEK 30.10.2017, PÓŹNIEJSZE BĘDĄ REALIZOWANE OD PONIEDZIAŁKU 20.11.2017.

 ZA UTRUDNIENIA PRZEPRASZAMY

Samoloty pasażerskie PZL 4, 27, 44 „Wicher”

Samoloty pasażerskie PZL 4, 27, 44 „Wicher”
Dostępność
Wysyłka w
24 godziny
Cena: 14,90 zł
Cena netto: 14,19 zł
Cena sugerowana wyd.: 18,00 zł
szt.

Samoloty pasażerskie PZL 4, 27, 44 „Wicher”

Polskie Konstrukcje Lotnicze nr 3
Autor: Andrzej Glass
 
Polskie Konstrukcje Lotnicze
Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życia. Zamieścił liczne fotografie i schematy.
 
Trzeci zeszyt z serii PKL przedstawia konstrukcje trzech samolotów pasażerskich - PZL 4, 27, 44 „Wicher”. Przedstawiono w nim historię rozwoju konstrukcji, uzupełnioną zdjęciami, danymi technicznymi i planami modelarskimi w skali 1:144 i 1:72.
 
PZL 4
W 1930 r. w PZL w Warszawie rozpoczęto pod kierunkiem inż. Stanisława Praussa opracowywanie szczegółowej dokumentacji konstrukcyjnej samolotu, który otrzymał oznaczenie PZL.4. Jego prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-AGY, został oblatany 8 stycznia 1932 r. przez Bolesław Orlińskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Samolot – metalowy trójsilnikowy górnopłat ze stałym podwoziem – miał układ zbliżony do amerykańskiego samolotu Ford Trimotor.
19 czerwcu 1932 r. w I Międzynarodowym Mityngu Lotniczym w Warszawie J. Widawski zajął 3. miejsce na PZL. 4 w wyścigu samolotów pasażerskich.
W 1937 r. został skreślony z rejestru i wymontowano zeń silniki. Skasowany płatowiec zdobyli Niemcy we wrześniu 1939 r.
 
PZL 27
Pierwszym polskim samolotem z chowanym podwoziem. W celu uzyskania dużej smukłości kadłuba miejsca załogi i pasażerów były w jednym szeregu. Samolot został wykonany w wyniku zamówienia przez Ministerstwo Komunikacji opracowania szybkiego samolotu 2-3 silnikowego z wciąganym podwoziem, zabierającego 5-6 pasażerów.
Otrzymał znaki rejestracyjne SP-ANP. Koszt samolotu wyniósł 380 tys. zł. W 1935 r. przeszedł 200-godzinne próby w ITL. W tym samym roku on po raz pierwszy zaprezentowany publicznie, podczas Mityngu Lotniczym (14-15 września 1935 r.) w Warszawie.
W 1937 r. PZL. 27 został sprzedany wojsku dla ITL, gdzie był używany do przewozu ładunków, po wymontowaniu foteli. Wkrótce potem został rozbity pod Piasecznem k. Warszawy.
 
PZL 44 „Wicher”
W 1935 r. Państwowe Zakłady Lotnicze w Warszawie otrzymały od Ministerstwa Komunikacji zamówienie na nowoczesny metalowy dwusilnikowy samolot pasażerski, z chowanym podwoziem, zabierający 14 pasażerów i przewyższający nieco swymi osiągami samolot Douglas DC-2, wchodzący w tym czasie na linie PLL „LOT”.
W 1936 r. przy współpracy PLL „LOT” wykonano makietę. Oblot prototypu, zamiast w planowanym terminie 1 września 1937 r., odbył się dopiero 12 marca 1938 r. Samolot oblatał pil. Bolesław Orliński na lotnisku Okęcie w Warszawie. Pierwszy lot trwał dość krótko, gdyż podczas lotu wyleciała przednia szyba w kabinie pilota. kadłuba i wnętrza kabin.
W dniu 1 września 1939 r. pilot „LOT” W. Klisz ewakuował prototyp „Wichra” do Lwowa. Próba naprawy przeprowadzona w dniach 7-10 września przez inż. M. Suszyckiego i inż. Fabierkiewicza – nie powiodła się. „Wichra” pozostawiono w Skniłowie. Uruchomiony przez lotników radzieckich, został przetransportowany do Moskwy, gdzie przeprowadzono na nim loty porównawcze z innymi samolotami.

 

Informacje dodatkowe

Autor Andrzej Glass
ISBN 978-83-63829-50-6
Format 185x230 mm
Ilość stron 28 + wkładka z planami
Oprawa miękka zeszytowa

Produkty powiązane

Prototypy PZL. 38 „Wilk”, PZL. 50 „Jastrząb” i projekty Prototypy PZL. 38 „Wilk”, PZL. 50 „Jastrząb” i projekty

Andrzej Glass, znany historyk polskiego lotnictwa, w kolejnym zeszycie z serii Polskie Konstrukcje Lotnicze przedstawia prototypowe samoloty PZL. 38 „Wilk” i PZL.50 „Jastrząb” oraz niezrealizowane projekty samolotów PZL. 48 „Lampart”, PZL. 33, PZL. 39, PZL. 45 „Sokół”, PZL. 54 „Ryś” i PZL. 55. ISBN 978-83-63829-32-2

Cena: 15,30 zł

Samoloty myśliwskie PZL P.1, P.6, P.7, P.8 Samoloty myśliwskie PZL P.1, P.6, P.7, P.8

Puławski dość szybko opracował projekt samolotu myśliwskiego PZL P.1, stosując w nim dwa swoje bardzo interesujące pomysły, później opatentowane. Jeden z pomysłów dotyczył konstrukcji płata. Do tego czasu górnopłaty miały płat zamocowany nad kadłubem do piramidki z rur...

Cena: 18,00 zł

Samoloty myśliwskie PZL P.11, PZL P.24 Samoloty myśliwskie PZL P.11, PZL P.24

Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali...

Cena: 15,30 zł

Samolot bombowy PZL. 37 ŁOŚ Samolot bombowy PZL. 37 ŁOŚ

W 1934 r. zapadła decyzja wyposażenia polskiego lotnictwa w nowoczesne dwusilnikowe samoloty bombowe. Używane od 1930 r. samoloty bombowe Fokker F-VIIB/3m nadawały się tylko do szkolenia. Projekt dwupłatowego samolotu bombowego Lublin R-XVIII został odrzucony...

Cena: 17,00 zł

Samoloty sportowe RWD-6 i RWD-9 Samoloty sportowe RWD-6 i RWD-9

W 1931 r. w Warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW na Okęciu rozpoczęto prace nad projektem samolotu RWD-6, przeznaczonego do udziału w III Challenge 1932 r. W czerwcu 1932 r. samoloty były gotowe. Pierwszy egzemplarz RWD-6 oblatał 3 czerwca 1932 r., J. Drzewiecki na lotnisku Okęcie...

Cena: 15,30 zł

Opinie o produkcie (0)

Darmowa dostawa

Darmowa dostawa (Paczka Poczta Polska prio.) już od 300,00 zł.
Sklep jest w trybie podglądu

2011 © Historyczna.com.pl

Click Shop | Hosting home.pl